Wednesday, October 29, 2008

Close Open House

salam diary,
aku namakan "close open house" sebab kitorang tak buat open house untuk kengkawan pun.. cuma ada kawan ofis Man nak datang.. yang dtg ni pun by invitation.. so ada la buat makan2 sket.. jemput mak abah n dila je..

berlangsung pada hari ahad lepas 26hb October... beberapa orang kawan ofis Man datang.. aku dah bangun kul 5 pagi.. benda pertama aku buat adalah agar2 cendul.. hari sebelum tu dah beli santan n cendulnya.. so ari ni is the day.. suspen gak jadik ke tak... ye la kan.. tak penah seumur idup buat agar2 ni.. jgn tak percaya.. hehehe.. aku mmg ikut sebijik2 resipi yg diberi.. as below:
Bhgn bawah:
10gm agar2, 300ml santan, 700ml air, 100gm gula, sedikit garam
caranya: masak agar2 dengan air, agar2 hancur, masuk gula, santan, garam & 350gm cendul.. masuk lam loyang n sejukkan..

Bhgn atas:
10gm agar2, 500ml air, 400ml santan, 150gm gula, 100gm gula merah
caranya: masak agar2 dgn air, masuk gula, gula merah hingga hancur, masuk santan. lapisan bawah dah keras sikit baru letak yang bahagian atas..
saiz loyang is 10cm x 10cm

gambarnya nanti la ye.. since camera dah rosak.. aku guna henfon Man untuk ambik gambar agar2 tu.. Man still tak bagi lagi kat aku.. so sabar la ye..

ha.. ni gambar nye...



seterusnya aku mula memotong bahan2 untuk buat spaghetti sos pulak... bahan2nya (ni resipi aku sendiri.. jenis campak2 je tak de sukatan:
bawang putih n bwg kecik (mayang bentuk kiub)
mince meat, carrot, cornflour, cauliflour, mix vege, daun celery, tomato puree, buah tomato, prego sos, mee spaghetti, oregano leaves
caranya: tumis bawang sampai kekuningan, masukkan mince meat dan tutup kuali.. bg daging tu empuk sket.. pastu masukkan carrot, cornflour, cauliflour, biarkan sekejap.. kemudian masukkan mix vege, daun celery, tomato puree, sos prego dan buah tomato.. masuk gula n garam secukup rasa.. tabur sket oregano leaves.. walllaaahhh.. siap... sebelum makan.. rebus la dulu spaghetti nye tu..

dah siap semuanya tu.. tiba masanya untuk aku start with western food.. baru dok panaskan minyak tetiba api dapur tak nyala.. rupanya gas dah abis! hah.. time aku nak masak ni la gas abis.. so aku pun call la orang gas suh antar gas ngan segera.. hehe.. so sementara menunggu, aku buat la ape yg patut.. siapkan apa yang patut.. umah aku ni tak yah kemas beria.. sebab bukannya besar pun.. 2 langkah dari depan dah leh sampai dapur.. camtu la kira2nya.. aku juga buat barbeque sos yang simple.. that is sos tiram campur ngan lada hitam.. panaskan atas api.. tambah air sket.. patutnya tambah la tepung sagu or jagung untuk bagi pekat sket sos tu.. tapi aku tak buat pun.. sebab tak de tepung2 tu.. so jadiklah aku nye sos tu sos tiram semata.. mmg masin la.. hehehehe... kalau nak buat niaga, tak leh buat cam aku buat tu.. kene sos tiram sket n then nak bagi pekat buh tepung sagu tu... kalau tak.. mmg naya la nak beli sos tiram sebeban..

sambung balik, so sampai je gas, aku pun mula la men 'deep fry' kan fries, nuget, chicken chop dan yg sewaktu dengannya.. sesambil tu kami rotate la pi solat zohor.. gilir2 sebab kalau tak.. sapa lak nak jaga api gorengan tu.. lam kul 3.40 petang kot.. baru la si zulzaidi n family sampai.. zaidi ni x-staff PD... wife dia laks is my junior masa skolah menengah dulu.. tu yang cam dah kenai lama.. padahal si shida tu junior 10 thn dari aku...

tak lama lepas tu baru si syed n wife.. ni first time jumpa wife syed.. so kami makan2 dan borak2.. tak lama pastu mak abah n dila datang.. pastu depa balik.. tak lama pas tu pulak kengkawan man yang bujang laks sampai.. 3 orang jejaka.... depa sampai dah nak maghrib.. so depa solat lu.. pastu sorang lagi staff PD mai.. anak dara.. dtg dengan adik dia.. so.. makan la.. bagi perabih pe semua.. depa pun balik.. time ni aku dah mengantuk gile.. aku makan pun sampai nak tertidur.. masa tu kene tunggu adik lelaki lak.. dia kata nak dtg tapi lewat sket.. mak abah aku pun dok tunggu dia.. tak sampai2.. aku dah mengantuk gilerr.. sampai je adik lelaki ku itu.. tak lama pastu mak abah balik.. aku dah tak kire dah.. kat depan tu jugak aku tidur.. hehe.. nak cuba tido2 ayam tapi tak buleh.. tak larat nak bukak mata dah.. sian adik aku tu.. sib baik dia tak kesah.. so pastu dia pun balik.. kami semua masuk tido la.. legaaaa...

esoknya baru la aku mengemas.. sib baik la isnin tu cuti.. cuti deepavali.. so kemas la umah tu sket2.. sekian.. tu la cite 'close open house' umah aku..

No comments:

Post a Comment