Sunday, October 12, 2008

Ayat-ayat Cinta

tadi tengok cite Ayat-ayat cinta nih.. indonesian film di tv3. saje nak tengok komen korang especially yg tengok cite ni la..

bg yg tak tengok, aku ringkaskan, cite dia pasal this guy from indonesia pi mesir belajar kat al-azhar... jirannya kristian dan dok berkenan kat dia.. ada sorang lagi awek pun berkenan kat dia gak.. tapi this guy kawen ngan orang lain.. so yg kristian ni bila kene langgar (ada org nak bunuh dia), koma tapi dok sebut nama this guy.. and awek sorang lagi yg minat dia ni buat fitnah kata this guy rape dia (she actually nak balas dendam coz this guy tak layan cinta dia).. the wife, bile tengok the kristian girl tu dying, dia suh laki dia kawen ngan this girl.. poligami la.. hehehe... sure ada yang bengang ngan tindakan wife ni kan.. hehehe... so lastly, depa hidup bersama but at the end the kristian girl(dah masuk islam bile kawen ngan this guy) meninggal sebab sakit ape tah.. sekian..

actually bila tv3 start promo pasal cite ni.. cam teruja nak tengok.. dah agak ni mesti kesah cintan cintun tapi teringin nak tengok sebab yang menarik perhatian is dalam gazette tu ada tunjuk perbezaan agama.. and latar belakang mmg menarik.. so tadi tengok la..

well, personally, jalan cerita dia mmg menarik.. walaupun biasa aje.. cuma agak terharu la n tak expect pun cite dia macam ni.. hehe where the wife suh husband dia poligami.. hmm.. ada sebab yang kukuh tu...

dan banyak perkara jugak yg kite boleh pelajari dari cite ni.. one of them masa scene kat penjara tu... Sabar dan Ikhlas itu ISLAM.. dia kaitkan cite ni ngan kesah nabi yusuf n zulaika tu.. (this guy dipenjara sebab kes fitnah tu)..

overall, interesting la.. agak2 in certain situation, sanggup tak buat decision macam the first wife tu?

teringat rancangan MHI rasanya ari rabu or kamis lepas.. pakar motivasi pn robiah hamzah cakap, jodoh mmg ketentuan Allah, buat macam mana pun.. Allah yg akan tentukan.. so if suami nak cerai ka, ape ka.. relakan aje.. walaupun kite dah berkorban ape saje untuk dia.. tak kire la sebab ape pun si suami nak buat macam tu.. kite kene ikhlas dan sabar.. jodoh ni mmg kite tak leh buat ape dah... so si isteri, terima se adanya.. dan teruskan idup.. jodoh kite ngan dia setakat ni saje.. (heh cam aku lak pakar motivasi)... ni base pahaman aku dari rancangan MHI tu ye.. setuju ke tak tu.. hanya aku yg memutuskannya..

ni ada poem from the internet.. i luv it..

IF I FALL IN LOVE...

Ya Allah...jika aku jatuh cinta
cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya pada-Mu
Agar bertambah kekuatan ku untuk mencintai-Mu. ...

Ya Allah.....Jika aku jatuh cinta
Jagalah cintaku padanya
agar tidak melebihi cinta ku pada Mu
Ya Allah...Jika aku jatuh hati....
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
yang hatinya tertaut pada Mu
agar tidak aku terjatuh dalam jurang cinta nafsu...

Ya Rabbani....jika aku jatuh hati
jagalah hati ku padanya agar tidak aku berpaling kepada Mu
Ya Rabbul Izzati......Jika aku rindu
jagalah rinduku padanya
agar tidak aku lalai dalam merindukan syurga Mu...
Ya Allah....Jika aku menikmati cinta kekasih Mu
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat
di sepertiga malam terakhir Mu

Ya Allah....jika aku jatuh hati pada seseorang
jangan biarkan aku bertatih dan terjatuh
dalam perjalanan yang panjang menyeru manusia kepada Mu
Ya Allah....jika kau halalkan aku merindui seseorang
jangan biarkan aku melampaui batas
sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
dan rindu abadi hanya pada Mu

Ya Allah.....Engkau mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun
dalam cinta pada Mu

Telah berjumpa untuk taat kepada Mu
setelah bersatu dalam dakwah Mu
telah berpadu dalam membela syariat mu
Kukuhkanlah ikatannya

Ya Allah
kekalkanlah ikatannya
tunjukilah jalan-jalannya
penuhilah hati-hati ini dengan Nur Mu yang tidak pernah pudar
lapangkan lah dada-dada kami dengan keimanan kepada Mu dan keindahan
bertwakal ke jalan Mu

Amin
Ya Rabbal Alamin

karya : DEJAVU

No comments:

Post a Comment