Thursday, October 28, 2010

Karipap pusing

Sumber: Kak Ina yang inherit the recipe from mak kak zura..

setelah tertangguh beberapa hari, akhirnya dapat jugak aku belajar buat karipap pusing ni.. mmg best lah.. and first time la buat karipap sendiri.. inti dia si Sa and kak Kinah yang bawak.. sebenarnya kalau ikutkan.. bab nak buat inti ni yg selalu buat aku terbantut nak buat karipap.. hehehe.. leceh la nak buat inti.. dan inti ni jugak la bahan yang penting untuk karipap.. kalau sedap inti.. sedap la karipapnya.. hehehe.. tapi tak pe.. untuk kali ni.. ada dah yang buatkan inti.. ari ni belajar buat kulit karipap je dulu..

so dibawah adalah proses2nya..

kalau nak ikut resipi, kami sendiri tak de resipi.. yang diberitahu/diajar ialah 1kg tepung gandum, butter, minyak, garam and air..
cara: 1/4 dari 1kg tepung di asingkan lam mangkuk lain.. yg tu kita campurkan ngan butter (1 buku butter.. tapi kurangkan sedikit).. maaf.. tak de sukatannya. Gaulkan dan uli.
yang selebihnya (3/4) lagi tu.. kita campurkan ngan sedikit garam dan sedikit minyak.. gaulkan.. pastu masukkan air.. jgn banyak.. agak2 boleh diuli ngan lembut.. bila dah cantik uli tu.. bulat2kan.. dan cantumkan ngan tepung yg campur ngan butter tadi.. seperti gambar dibawah.. dan seterusnya.. ok

DSC01160DSC01161DSC01162DSC01163 DSC01171DSC01168DSC01172DSC01173 DSC01174DSC01182DSC01170DSC01183 DSC01184

No comments:

Post a Comment

Enhancement and Support by: HarsaWebdesign