Saturday, March 6, 2010

Kebun Sayur

Hari ni first day or can call it first time la aku menuai hasil sayuran yg ditanam di tanah terbiar tepi dan belakang umah sewa aku nih.. tanah kat sini mmg cantik and subur.. nak cangkul pun rasanya tak memerlukan kudrat orang lelaki untuk dicangkul.. berbeza ngan tanah kat umah Puncak Alam nun.. masyaallah.. kalau nak mencangkul.. kene guna tractor kot.. baru boleh korek tanah tu..

anyway.. ape yang nak diceritakan di sini.. setelah 2 bulan menjaga kebun.. so hari ni aku dapat menuai pokok sawi dalam 4 ke 5 batang sawi.. tu pun dah lebih dari cukup untuk aku masak for my family..

IMAG0512 IMAG0513 IMAG0514

Memang nampak gemuk dan sehat la.. tapi aku rasa mmg sawi ni jenis cenggini kot.. tapi mmg aku teruja lah jugak sebab dah lama tak makan hasil sayuran yang ditanam sendiri.. so hari ni sawi tu aku masak goreng letak telur and berkuah sikit la.. bapak budak and budak2 mmg suka masak cenggitu je..

Actually ada banyak lagi pokok yg ditanam.. kangkung pun dah boleh ambik.. tapi hari ni tak nak makan kangkung.. hehee..

hari ahad lepas aku baru tabur benih ulam raja.. my MIL yang bagi.. hehe.. sebab dia tau aku suka makan ulam tu kot.. tapi mmg dah jadik favourite aku lah ulam raja tu.. sedap, lemak2.. bestnye.. tapi tu lah.. nak makan kene tunggu dia idup la dulu.. harap menjadikla aku tanam tu.. hahaha..

selain dari sawi, kangkung and ulam raja.. ada tanam pucuk ubi, serai, pokok kari, daun pandan, cili, tomato (ni ada kesah sedih pasal tomato.. nanti cite), dragon fruit pun ada tau.. kacang botol and bende (pokok menjalar), so aku tanam dekat ngan pagar.. nak bagi dia menjalar kat pagar tu.. kalau keluar hasilnya.. leh la aku share ngan jiran sebelah yg berkongsi pagar ngan aku tu..

lagi ape ye yg di tanam..  rasanya tu je kot.. tapi ingat nak tanam daun kunyit.. antara daun yg nak guna sket2 je bukan byk..

No comments:

Post a Comment