Thursday, January 28, 2010

Di Perbatasan

ha.. batas ngan kubur ada bezanya.. satu untuk tanam org.. satu untuk tanam sayur.. tapi bagi budak2 rupa kubur dan batas tu sama shj..

alkisah.. sejak berpindah ke kulimfornia nih.. mak bapak aku rajin la pulak menebas and mengorek tanah di sini.. tanah sini lembut je.. best.. senang nak cangkul.. kalau banding ngan tanah kat puncak alam nun.. mau melantun balik cangkul tu.. tapi kat puncak alam tu ada la tanah tang belakang dapur tu leh buat bercucuk tanam.. tapi tang tepi mmg tak leh la.. tu nak kene panggil bajak baru leh gemburkan tanah situ..

tapi kat kulimfornia.. lebih specific taman kulim berteknologi tinggi ni.. tanah keliling umah mmg best.. lembut dan mmg sesuai untuk dibuat kebun.. so apa lagi.. bapak aku ang Man dok mencangkul la buat batas.

anak2 aku yg gegirls ni.. kakak and adik.. mmg rajin la nengok.. bila siap batas.. bukannya depa panggil batas tapi kubur.. siap ari tu.. si kakak panggil adik dia.. lepas atok dah cangkul2 pe semua.. "adikk.. kubur kita dah siap".. hah.. aku yg terdengar panggilan itu agak terkejut dan nak tergelak sensorang.. kubur dah siap? hehe.. tapi aku dah agak dah.. ni mesti merujuk pada batas yang sedang dibuat oleh atok..

so aku tanya bebetul kat si adik.. "adik tau tak.. yg kat belakang umah kita ni.. yg atok cangkul tu.. bukan kubur.. tapi batas namanya.. kita tanam sayur bukan tanam orang".. so si adik menjawab.." ye.. tau.. tapi kat kampung kita tu ada kubur kan mi.. ada orang mati".. then baru aku tau.. mmg anak aku tau la kubur and batas ni.. cuma dia dok panggil kubur sebab a week ago.. mmg kami se family balik kampung sebab mak mertua akak ipar aku (kira besan mak pak mertua, besan mak pak Man la..) meninggal.. so mmg bila kami sampai umah.. mayat mmg masih ada kat tengah umah.. so mmg anak2 gegirls ku ni tengok dari jenazah tu dimandikan, kafankan, sembahyangkan sampailah di bawa ke tanah perkuburan.. dan mmg tanah perkuburan terlalu dekat ngan umah Man..

so aku suspek.. dia dok nampak kubur tu macam batas tu la.. tu yg depa dok panggil kubur gak tu..

bercerita pasal ziarah orang mati ni.. ha.. gegirls aku ni cam biasa banyak la yg ditanyanya.. nape macam tu.. nape cam ni.. dan soklan paling selalu.. nape umi nangis? hehe.. bebudak..

satu lagi.. depa tanya.. nanti nak bawak gi mana? pastu.. nanti kat lam tanah tu.. kene makan cacing, ulat.. eii.. kakak tanak la nanti kene makan cacing, ulat.. so ape yang aku cakap kat depa.. ha.. if tanak kene makan cacing, ulat.. kene rajin solat, baca quran.. nanti tak de la kene makan cacing..

dan soklan lagi satu.. kenape nak tanam? ha.. tak tau la jawapan2 aku ni depa paham ke dak.. tapi aku cakap je la.. sebab selagi tak jawab selagi tu la depa dok tanya.. pastu lam keadaan sedih tu jawab la.. semua orang akan mati.. nanti umi pun akan mati jugak.. semua orang akan mati.. pastu depa dah tah ke mana tah.. dok main.. huhuhu...

tapi satu la aku nak share.. ni aku amek dari emel kawan... reminder for me...

here goes:
Kak Lah dah beritahu anak2 K.Lah, kalau mummy mati, jangan panik. First call Aunty Z (she's one of the ladies in charge of janazah) then call Br. Ali (a very supportive brother) tell him to inform the imam, the imam will tell the brothers to dig the grave, and get the health officer to come and confirm my death. Telefon nombor ada dalam phone book, kalau tak jumpa phone book, check my mobile, kalau tak jumpa my mobile, call sape2 dalam your mobile, or check my skype contact. Kemas rumah sikit, nanti org nak datang. Then call aunty Niken and sister Fatma. While waiting feed all the cats and let them out of the house. Feed the chooks as well (you'll be busy the whole day, zalim kita tak bagi makan our pets) Cover me with a clean bed linen, kalau aunty Z minta kain batik lepas ada dalam almari tingkat atas belah belakang. I already told her my email password, and how to do internet banking and where to find all my passwords, transfer all the money into her account. Most probably no one will ask you for any money, but if you're able to get to the nearest ATM, pay them, and pay for any funeral expenses if they ask, but not to worry, Allah will take care of it. Don't cry, but if you can't help yourself, it's alright to cry and don't fight with adik. DO NOT get child protection or the public trustee get involve if I die before adik is 16.... See more
When you come back from the grave, don't forget to take ghusul and perform your wajib prayer and make du'a for me. Don't bother with flowers or tahlil. If there's extra money, give to brother Ali to put a stone on my grave just in case your other sisters or my cucus from Malaysia want to see where I was buried. If you don't have the money, don't bother yourself. After you have recollected yourself, have a cup of warm milo and eat something, switch on my skype account, inform my families in KL and your families in Australia (dad's side) then......... email my friends at xxx@yahoogroups.com. Sleep tight my love... always remember that I love you so much and whatever happen to you, remain a Muslim, and be a good one for that matter. May Allah be with you forever.

Love,
Mummy

No comments:

Post a Comment