Friday, August 6, 2010

Bulan Ramadhan

Ramadhan menjelang tiba.. adakah kita sudah bersedia? pada tahun inilah aku akan berpuasa dalam keadaan seperti baru.. sebab puasa yang lepas sudah berjaya diganti.. selama 10 thn menderita mengganti puasa.. hehehe.. bukan apa..

tahun 2000 bermulalah episod mengganti puasa yg berlipat kali ganda dari biasa.. sebab anak sulung ku lahir 4 ramadhan pada tahun itu.. so maknanya lam 26 hari la aku kene ganti.. than next year 2001 aku melahirkan sorang lagi jugak dalam bulan ramdhan.. yg thn 2000 punye pun lom habis ganti.. tambah pulak ngan yang 2001 punye.. so cam biasa suamiku byr fidyah je la.. so bawak dari tahun ke tahun.. campur ngan keuzuran setiap bulan itu.. and tahun 2004 lagi sekali aku melahirkan anak ke tiga juga dalam bulan puasa.. so mengganti lah aku sampailah ke tahun 2010 ini.. akhirnya aku berjaya mengganti puasaku.. terasa release sangat sebab i will start fresh.. and sang suami tak perlu lagi membayar fidyah.. duit tu leh guna untuk sedekah buat moreh.. hehehe..

back to ramadhan.. ustazah cakap.. kita kene la selalu berdoa agar diberi kesihatan yang baik sepanjang bulan puasa nanti agar kita dapat mengerjakan ibadah sepanjang bulan puasa semaksimum mungkin.. sebab ganjaran beribadat di bulan puasa amat banyak! masa ni la nak kumpul sebanyak mungkin..

bagi aku.. ni la first time aku berpuasa di bumi luar dari kuala lumpur.. kalau sebelum2 ni kebanyakan harinya aku berbuka dalam kereta pulang dari kerja.. insya allah kali ni aku berbuka bersama keluarga di surau ataupun di rumah.. bestnya.. tak sabar rasanya.. bercita2 juga untuk berterawih di surau secara berjemaah.. harap dapat istiqamah.. kalau dulu.. tak berkesempatan pun untuk ke surau.. kalau pegi pun dapat la sehari dua..

dan dalam bulan inilah.. aku juga selalu buat side income.. jual kuih raya.. dan kuih raya ku yg paling famous cam biasa adalah tart sekundang.. tapi tahun ni dah sold out belum pun start puasa..

ramai yg telah menanyakan tentang tart sekundang ini.. namun apakan daya.. aku insan biasa..

aku ada terima satu sms ni: (aku type balik.. ni bukan cerita rekaan ye..)

“Assalamualaikum, Kak, sy ada lawat akak punye web.. dah lama sy cari tat sekundang.. yg rupa mcm akak jual.. last yr sy ada rasa srg kwn bawa biskut tu.. katanya adiknya yg beli di sg.buloh.. homemade.. sy begitu teruja shgg bawa blk kat hubby utk rasa.. sedap sungguh.. namun sy terlupa bertanykn apa nama tat ini.. baru tadi sy tahu.. n search kat internet.. kak kat penang xde biskut ni.. berbesar hati kalu akak leh order or upkn rm pn sy xkisah.. lps raya pn xpe la.. tq”

perghh… terkejut aku bila dapat sms nih.. siannya.. and aku pun reply:

“Wa’alaikumussalam.. sori la.. dah sold out.. lepas raya kalau ada ada la.. if x de.. akak mintak maaf byk2..”

and dia reply pulak:

“xpe la kak, nak wat camne dah xde rezeki sy.. kalu lps raya akak order je.. anytime je sy sanggup tgg.. ape2 nanti akak sms ye.. sy ni mmg hantu kuih tat.. harap suatu hr nanti sy dpt buat sendiri.. tq..”

hmmm… mmg la kesian.. tapi nak buat camne..

ini lah rupa tart sekundang itu.. kot ada yang tak pernah tengok

Tart_Sekundang_48cfd89ad2d4f

No comments:

Post a Comment