salam,
last 2 weeks aku buat appoitment ngan DR pakar in athma or respiratory.. kat SJMC gak.. hehe.. so aku story la dari A sampai Z.. and dr tu tanya pasal environment kat umah, tempat keje pe semua.. dia kata macam ada something yg trigger asma aku nih.. sebab this thing happen lam setahun ni.. so dia pun cek pe semua.. dia kata mmg aku athma la.. tapi still leh kawal.. dia bagi aku ubat.. and salah satu nye adalah inhaler yg aku kene simpan lam beg tangan aku... hahaha.. selama ni dok tengok orang simpan inhaler lam beg.. now aku la pulak.. tapi so far tak la aku gunakan in between sebab Dr kata aku kene sedut 2 kali sehari.. pagi n malam.. tapi in between kalau aku tak leh nafas ke apa.. dia suh aku sedut gak.. but alhamdulillah takat ari ni tak de la aku guna in between.. ok la lagi.. tapi mmg aku selalu la sakit dada.. buat deep breathing tu mmg dada aku sakit la..
ari tu gi nengok ayah aku kat spital.. dr ada bagi dia satu alat ni untuk dia guna for deep breathing practice.. aku pun try gak.. mmg tak lepas.. ayah aku gelak kan aje.. sebab dia buat lepas.. aduhhh...
Tuesday, October 20, 2009
Medical Checkup
salams,
ari tu.. early september.. nekad pegi SJMC nak buat medical checkup. buat appointment with Dr yang check aku masa aku kene dok ward late last year.. so jumpa dia... aku cerita la yg aku nye coughing ni on and off start from early this year until now.. so dia check la pelbagai.. and aku mintak nak buat full medical checkup.. dr tu cakap aku ni worry lebih. anyway.. dia tanya aku.. "ok, sekang mana yg you sakit?".. hhehe.. aku pun cakap la... aku sakit sini, sini, bla bla bla.. ok.. dia pun isi form.. dia suh aku buat x-ray, ultra sound bagai.. amek darah sekali.. since aku pun puasa.. so ok la..
so, the same day.. aku buat la semua yang dia suruh tu.. tapi actually ct brain aku yg mintak.. heheh.. dr tu cakap aku ni lelebih lak.. and dia tanya berapa lama aku dok sakit kepala.. aku kata la dah lebih 10 thn.. pastu dia sengih2 dia kata ni migraine ni.. tapi still dia isi form gak la suh aku buat.. hehehe.. so seharian la aku kat spital tu.. tapi jumpa dr balik esok nye coz dah petang.. dr dah abis klinik.. so lepas buat semua tu.. aku pun gi la bayar.. kene la RM1K ++.. aduhhh... nak buat camne.. swipe je le...
so the next day.. gi aa jumpa dr.. this time Man ada sekali.. hehe.. dia nak dengar result checkup aku... so bila sampai spital.. kene gi lab dulu sebab nak amik result.. sampai situ.. nurse kata x-ray yang aku buat semalam tu cam blur.. kene buat sekali lagi.. hmm... bila aku masuk.. yg nak buat x-ray tu tanya.. "akak tau tak kenapa akak kene buat x-ray lagi sekali?" aku jawab la kata nurse kat depan dah bagitau.. tapi si mamat ni cakap gak.. dr yg tengok x-ray ni kata ada something kat belakang badan aku.. so dia nak buat x-ray lagi sekali with different position.. nak tengok ada apa.. bila aku dengar dia cakap macam tu.. rasa cam nak pitam.. rasa darah semua dah turun.. tapi sib baik tak bebetul pengsan.. so aku pun buat la x-ray lagi sekali..
dah siap semua tu.. aku pun naik la jumpa dr..
so dr tengok pe semua.. dia kata blood test aku semua ok.. cuma darah je la kotor sket.. so dia bagi antibiotik.. ct brain.. normal cuma ada sinusitis.. x-ray.. dia kata ada lebihan daging sket.. tapi tak de apa2.. and ultra sound breast.. dia kata ada ketulan.. tapi dia kata tu cyst je.. pastu dr tu membebel.. tu la.. you risau sangat.. tengok.. dari tak de ape2 sekarang dah ada.... aku sengih je la.. kurang2 aku tau la ada cyst kan.. nak kata tak sakit.. kekadang sakit gak.. hmmm.. tah la..
anyway.. dr tu kata.. dia suh aku treat aku nye sinus tu.. tu yg menyebabkan aku selalu batuk n selsema tak baik2 tu.. so dia suh aku jumpa ENT specialist..
Dr tu suh aku jumpa sorang Dr ni.. kat SJMC gak.. but aku decide to see another Dr kat Shah Alam.. Poliklinik je.. tapi the Dr situ mmg pakar ENT.. so malam tu jugak kami gi jumpa Dr ENT.. dia pun check idung.. pedihnya yg amat.. dia kata mmg banyak lendir.. and dia cek gak dada pe semua.. tup tup dia kata aku lelah.. aik.. dr yg pagi tadi tak cakap ape pun.. semua ok.. tetiba dr ENT ni habaq aku lelah.. hmm... so aku kene la sedas nebuliser.. yg selama ni anak2 aku je yg dok guna.. hahaha.. dah tua2 ni pun kene pakai nebulizer tu.. and dr tu bagi la aku ubat lelah..
so idup la aku ngan penyakit baru iaitu Asma/Athma..
ari tu.. early september.. nekad pegi SJMC nak buat medical checkup. buat appointment with Dr yang check aku masa aku kene dok ward late last year.. so jumpa dia... aku cerita la yg aku nye coughing ni on and off start from early this year until now.. so dia check la pelbagai.. and aku mintak nak buat full medical checkup.. dr tu cakap aku ni worry lebih. anyway.. dia tanya aku.. "ok, sekang mana yg you sakit?".. hhehe.. aku pun cakap la... aku sakit sini, sini, bla bla bla.. ok.. dia pun isi form.. dia suh aku buat x-ray, ultra sound bagai.. amek darah sekali.. since aku pun puasa.. so ok la..
so, the same day.. aku buat la semua yang dia suruh tu.. tapi actually ct brain aku yg mintak.. heheh.. dr tu cakap aku ni lelebih lak.. and dia tanya berapa lama aku dok sakit kepala.. aku kata la dah lebih 10 thn.. pastu dia sengih2 dia kata ni migraine ni.. tapi still dia isi form gak la suh aku buat.. hehehe.. so seharian la aku kat spital tu.. tapi jumpa dr balik esok nye coz dah petang.. dr dah abis klinik.. so lepas buat semua tu.. aku pun gi la bayar.. kene la RM1K ++.. aduhhh... nak buat camne.. swipe je le...
so the next day.. gi aa jumpa dr.. this time Man ada sekali.. hehe.. dia nak dengar result checkup aku... so bila sampai spital.. kene gi lab dulu sebab nak amik result.. sampai situ.. nurse kata x-ray yang aku buat semalam tu cam blur.. kene buat sekali lagi.. hmm... bila aku masuk.. yg nak buat x-ray tu tanya.. "akak tau tak kenapa akak kene buat x-ray lagi sekali?" aku jawab la kata nurse kat depan dah bagitau.. tapi si mamat ni cakap gak.. dr yg tengok x-ray ni kata ada something kat belakang badan aku.. so dia nak buat x-ray lagi sekali with different position.. nak tengok ada apa.. bila aku dengar dia cakap macam tu.. rasa cam nak pitam.. rasa darah semua dah turun.. tapi sib baik tak bebetul pengsan.. so aku pun buat la x-ray lagi sekali..
dah siap semua tu.. aku pun naik la jumpa dr..
so dr tengok pe semua.. dia kata blood test aku semua ok.. cuma darah je la kotor sket.. so dia bagi antibiotik.. ct brain.. normal cuma ada sinusitis.. x-ray.. dia kata ada lebihan daging sket.. tapi tak de apa2.. and ultra sound breast.. dia kata ada ketulan.. tapi dia kata tu cyst je.. pastu dr tu membebel.. tu la.. you risau sangat.. tengok.. dari tak de ape2 sekarang dah ada.... aku sengih je la.. kurang2 aku tau la ada cyst kan.. nak kata tak sakit.. kekadang sakit gak.. hmmm.. tah la..
anyway.. dr tu kata.. dia suh aku treat aku nye sinus tu.. tu yg menyebabkan aku selalu batuk n selsema tak baik2 tu.. so dia suh aku jumpa ENT specialist..
Dr tu suh aku jumpa sorang Dr ni.. kat SJMC gak.. but aku decide to see another Dr kat Shah Alam.. Poliklinik je.. tapi the Dr situ mmg pakar ENT.. so malam tu jugak kami gi jumpa Dr ENT.. dia pun check idung.. pedihnya yg amat.. dia kata mmg banyak lendir.. and dia cek gak dada pe semua.. tup tup dia kata aku lelah.. aik.. dr yg pagi tadi tak cakap ape pun.. semua ok.. tetiba dr ENT ni habaq aku lelah.. hmm... so aku kene la sedas nebuliser.. yg selama ni anak2 aku je yg dok guna.. hahaha.. dah tua2 ni pun kene pakai nebulizer tu.. and dr tu bagi la aku ubat lelah..
so idup la aku ngan penyakit baru iaitu Asma/Athma..
Tuesday, October 13, 2009
cerita untuk sebulan
salams,
nampaknya my last post was in august.. hehehe.. that means it has been more than a month i did not update my blog.. tak de alasan untuk diberi... sendiri mau ingat la kan.. itu la akibatnya jika diri ini tak pandai nak menulis, tak pandai nak menyusun ayat dan tak pandai nak meluahkan kata-kata.. hehehe..
sebulan lebih ek.. terlalu banyak peristiwa yang berlaku.. menempuh bulan puasa, menempuh bulan raya, kerja, anak2...
anyway.. aku akan cite kan la sket2.. mana yang nak diceritakan.. bulan posa tahun ni.. cam tahun2 lepas jugak.. tapi kira ok jugak la.. sebab kebanyakan hari kami sempat sampai rumah dan berbuka dirumah.. tapi sempat2 pun.. bebetul nak maghrib la jugak sampainya.. anak aku yg 2 orang tu.. alhamdulillah berjaya berpuasa.. walaupun tak cukup 29 hari.. harith dapat 28 hari dan Irfan 27 hari.. ok la tu kan.. dari maknya ni ha.. hehehe.. diorang tak puasa pun sebab demam masa awal2 ari tu..
cukup posa sebulan.. kami pun beraya.. hehehe.. cam orang lain jugak la kan.. kali ni beraya di Kodiang, Kedah. Kami balik hari Sabtu pagi dalam pukul 2pg kami keluar rumah dari shah alam tu.. sungguh memenatkan sebab jalan jem. setiap kali nak melalui R&R, pasti pergerakan kenderaan yang ada cam semut.. bila dah lepas baru ok.. so.. boleh imagine la berapa kali R&R dari KL nak ke Utara nu... so kami sampai Kodiang dalam pukul 10pg.. aduhhh... konon2 nak balik malam tu.. leh la dapat diskaun 20% tu.. sebab diskaun tu in between 12am till 7 am.. dek kerana kami kuar dari hiway tu lam kul 9 lebih.. mmg confirm tak dapat la diskaun tu.. huhuhu..
as for raya.. cam biasa gak seperti tahun2 sebelumnya.. tapi yg harunya.. aku tak sempat siapkan baju raya anak2 dara ku.. kesian diorang.. sib baik tak berapa paham lagi.. heheh.. aku pakaikan diorang baju raya tahun lepas.. sedeh sebenarnya.. tapi nak buat camne.. tukang jahit amatur in de house.. tu pun tang leher tak sompek lagi nak jahit.. agaknya raya haji la kot leh pakai.. so hari lain pun cam biasa lah.. pi ziarah sana sini.. dan kami pulang ke KL hari Khamis..
satu la kenangan balik raya kali ni.. was aku pi ziarah kawan UUM yg lepas grad tak penah jumpa.. so aku carik balik umah mak dia.. and aku berjaya dapatkan no tepon dia.. so dapat la aku gi jumpa dia.. heheh..
so, hari kamis kami pun bertolak dari kodiang.. waktu tu dah petang gak la.. so budget sampai JAWI/Nibong Tebal lewat petang.. kononnya nak singgah umah akak aku kat nibong tebal tu.. namun rupanya akak aku and family dia dok beraya kat sg petani lagi tak balik2.. so kami pun meneruskan perjalanan ke Bukit Merah Lake town Resort la.. ape lagi.. tido la situ 1 malam.. mandi kolam pun kat apartment tu je.. tak ke mana2 pun.. dan lepas check out.. kami teruskan perjalanan.. sampai di simpang pulai.. ingat nak singgah umah makcik.. tepon2.. makcik dalam perjalanan dari kl.. baru sampai tapah.. hehehe.. so kami pun terus la perjalanan kami ke Cameron Highlands.. hehehe.. tido la 1 malam lagi.. mmg tak rancang semua ni.. semua main redah je.. sib baik la bilik penginapan no bad la.. walaupun rasanya 2 bintang ke tak de bintang langsung..
then, hari sabtu baru kami bebetul pulang ke rumah.. hehehe..
stop dulu la... kering lak tekak.. macam la aku bercakap.. anyway.. stop jap la..
nampaknya my last post was in august.. hehehe.. that means it has been more than a month i did not update my blog.. tak de alasan untuk diberi... sendiri mau ingat la kan.. itu la akibatnya jika diri ini tak pandai nak menulis, tak pandai nak menyusun ayat dan tak pandai nak meluahkan kata-kata.. hehehe..
sebulan lebih ek.. terlalu banyak peristiwa yang berlaku.. menempuh bulan puasa, menempuh bulan raya, kerja, anak2...
anyway.. aku akan cite kan la sket2.. mana yang nak diceritakan.. bulan posa tahun ni.. cam tahun2 lepas jugak.. tapi kira ok jugak la.. sebab kebanyakan hari kami sempat sampai rumah dan berbuka dirumah.. tapi sempat2 pun.. bebetul nak maghrib la jugak sampainya.. anak aku yg 2 orang tu.. alhamdulillah berjaya berpuasa.. walaupun tak cukup 29 hari.. harith dapat 28 hari dan Irfan 27 hari.. ok la tu kan.. dari maknya ni ha.. hehehe.. diorang tak puasa pun sebab demam masa awal2 ari tu..
cukup posa sebulan.. kami pun beraya.. hehehe.. cam orang lain jugak la kan.. kali ni beraya di Kodiang, Kedah. Kami balik hari Sabtu pagi dalam pukul 2pg kami keluar rumah dari shah alam tu.. sungguh memenatkan sebab jalan jem. setiap kali nak melalui R&R, pasti pergerakan kenderaan yang ada cam semut.. bila dah lepas baru ok.. so.. boleh imagine la berapa kali R&R dari KL nak ke Utara nu... so kami sampai Kodiang dalam pukul 10pg.. aduhhh... konon2 nak balik malam tu.. leh la dapat diskaun 20% tu.. sebab diskaun tu in between 12am till 7 am.. dek kerana kami kuar dari hiway tu lam kul 9 lebih.. mmg confirm tak dapat la diskaun tu.. huhuhu..
as for raya.. cam biasa gak seperti tahun2 sebelumnya.. tapi yg harunya.. aku tak sempat siapkan baju raya anak2 dara ku.. kesian diorang.. sib baik tak berapa paham lagi.. heheh.. aku pakaikan diorang baju raya tahun lepas.. sedeh sebenarnya.. tapi nak buat camne.. tukang jahit amatur in de house.. tu pun tang leher tak sompek lagi nak jahit.. agaknya raya haji la kot leh pakai.. so hari lain pun cam biasa lah.. pi ziarah sana sini.. dan kami pulang ke KL hari Khamis..
satu la kenangan balik raya kali ni.. was aku pi ziarah kawan UUM yg lepas grad tak penah jumpa.. so aku carik balik umah mak dia.. and aku berjaya dapatkan no tepon dia.. so dapat la aku gi jumpa dia.. heheh..
so, hari kamis kami pun bertolak dari kodiang.. waktu tu dah petang gak la.. so budget sampai JAWI/Nibong Tebal lewat petang.. kononnya nak singgah umah akak aku kat nibong tebal tu.. namun rupanya akak aku and family dia dok beraya kat sg petani lagi tak balik2.. so kami pun meneruskan perjalanan ke Bukit Merah Lake town Resort la.. ape lagi.. tido la situ 1 malam.. mandi kolam pun kat apartment tu je.. tak ke mana2 pun.. dan lepas check out.. kami teruskan perjalanan.. sampai di simpang pulai.. ingat nak singgah umah makcik.. tepon2.. makcik dalam perjalanan dari kl.. baru sampai tapah.. hehehe.. so kami pun terus la perjalanan kami ke Cameron Highlands.. hehehe.. tido la 1 malam lagi.. mmg tak rancang semua ni.. semua main redah je.. sib baik la bilik penginapan no bad la.. walaupun rasanya 2 bintang ke tak de bintang langsung..
then, hari sabtu baru kami bebetul pulang ke rumah.. hehehe..
stop dulu la... kering lak tekak.. macam la aku bercakap.. anyway.. stop jap la..
Sunday, August 30, 2009
Sunday, August 23, 2009
Jualan Hari Raya!
salam,
seperti tahun2 sebelumnya.. saya masih menjual kerepek, kek, kuih raya dan tahun ni saya tambah produk saya iaitu frozen food (karipap, pau, samosa etc..)..
boleh tengok kat my website.. http://www.harsa.biz

antara kuih raya yang mendapat sambutan setiap tahun adalah tart sekundang (RM25/50pcs) dibawah:

ada juga arabian nuts(RM25/50pcs)

jika nak order, boleh la log on ke http://www.harsa.biz
seperti tahun2 sebelumnya.. saya masih menjual kerepek, kek, kuih raya dan tahun ni saya tambah produk saya iaitu frozen food (karipap, pau, samosa etc..)..
boleh tengok kat my website.. http://www.harsa.biz

antara kuih raya yang mendapat sambutan setiap tahun adalah tart sekundang (RM25/50pcs) dibawah:

ada juga arabian nuts(RM25/50pcs)

jika nak order, boleh la log on ke http://www.harsa.biz
Ramadhan datang lagi
salam,
ramadhan sudah masuk hari kedua.. macam mana hari pertama? untuk anak2.. hanya yg sulung tu je yg dapat habiskan sampai berbuka.. itu pun letih memujuk.. bila dah petang je.. setiap jam dan minit bertanya bila nak berbuka.. sampai tertido..
as for my second son.. dia mmg tak puasa sebab demam sejak hari jumaat.... so mmg bagi dia makan ubat and all yg nak bagi dia kurang demam.. dalam keadaan sekarang ni mmg suspen bila anak2 demam nih.. bawak jumpa dokter pun dokter kata sekarang ni kalau demam susah nak baik.. so dia kata if demam still tak ok bawak gi spital..
as for berbuka.. buat simple je.. sebab cadangnya nak gi putrajaya berbuka di umah abang ipar.. tapi since anak dah demam ni berbuka kat umah je.. tak pegi pun bazar ramadhan.. so what i cooked was just goreng karipap frozen (actually for testing..sebab ni my sister yang buat jual - first time nak rasa)..
kurma and air carrot juice.. pastu goreng ayam and sayur sawi.. tu je lah.. heheh mmg simple gile.. but its ok for me and Man la.. tak tau la if dia komplen dalam hati.. hahahaha..
ramadhan sudah masuk hari kedua.. macam mana hari pertama? untuk anak2.. hanya yg sulung tu je yg dapat habiskan sampai berbuka.. itu pun letih memujuk.. bila dah petang je.. setiap jam dan minit bertanya bila nak berbuka.. sampai tertido..
as for my second son.. dia mmg tak puasa sebab demam sejak hari jumaat.... so mmg bagi dia makan ubat and all yg nak bagi dia kurang demam.. dalam keadaan sekarang ni mmg suspen bila anak2 demam nih.. bawak jumpa dokter pun dokter kata sekarang ni kalau demam susah nak baik.. so dia kata if demam still tak ok bawak gi spital..
as for berbuka.. buat simple je.. sebab cadangnya nak gi putrajaya berbuka di umah abang ipar.. tapi since anak dah demam ni berbuka kat umah je.. tak pegi pun bazar ramadhan.. so what i cooked was just goreng karipap frozen (actually for testing..sebab ni my sister yang buat jual - first time nak rasa)..
kurma and air carrot juice.. pastu goreng ayam and sayur sawi.. tu je lah.. heheh mmg simple gile.. but its ok for me and Man la.. tak tau la if dia komplen dalam hati.. hahahaha..
Friday, August 7, 2009
Subscribe to:
Posts (Atom)